Process ir noslēdzies

Te nu bija. Pagājis tikai gads un rakstu savu trešo auto rakstu. Cikls ir noslēdzies, esmu beidzot pārgājis pie pilnīgi elektriska auto. Jau iepriekš rakstīju, ka savā prātā iztēlojos tādu kā evolūciju: dīzelis, benzīns, hibrīds, plugin hibrīds un tad visbeidzot pilnībā elektrisks dzinējs. Apsverot visādus plusus, mīnusus, faktorus un argumentus, iegādājos Hyundai Kona EV, kurš pēc tehniskajiem parametriem ir, iespējams, labākais elektro auto, kādu šobrīd brīvi var iegādāties Latvijā. 

Patēriņš

Droši vien galvenais jautājums, kuru nākas dzirdēt – cik tālu ar tādu var aizbraukt bez lādēšanas? Jā, arī mani šis jautājums sākumā nedaudz biedēja, jo elektro auto (EV) maksimāli nobraucamais attālums tipiski ir mazāks kā parastam dīzelim ar pilnu bāku. Kona gan ir viens no efektīvākajiem EV, turklāt tam ir prāva izmēra baterija. 

Labvēlīgos apstākļos ar šo auto var nobraukt 450 kilometrus

Par patēriņu runājot, ir tā, ka braucot lēni un pilsētā, patēriņš ir viszemākais. Ja jebkāda veida EV lietotu tikai pilsētā, kopējais nobraucamais attālums būtu labāks. Šai mašīnai daži esot nobraukuši pat vairāk kā 600 kilometrus, ja brauc tikai pa pilsētu. Tas gan nav realistiski, jo mēs bieži braucam ārpus pilsētas un šosejās ar lielāku ātrumu patēriņš aug. Tie 400+ kilometri ir vasarā un ar dažāda veida braukāšanu, pilsēta, šoseja, grants ceļi utt. Ziemā, tā runā, šis vidējais nokrītot līdz kādiem 320 km, pats to vēl neesmu piedzīvojis, taču, pārsvarā jau -20C grādos īpaši tālu nebraukāju. 

Nesen veicu eksperimentu, braucot ar trim velosipēdiem uz jumta. Izbraukājām 1000 kilometrus pa Igauniju un secinājām, ka patēriņš smagi kāpj. Ar trim velosipēdiem uz jumta, šosejas ātrumos var nobraukt maksimums 300 kilometrus, turklāt ir visai pamatīgi jārēķina līdzi, jo auto sākumā nepareizi pareģos atlikumu, jo to rēķina balstoties uz vecākiem patēriņa datiem.

Lādēšana

Par šo nobraucamo attālumu gan jāpiebilst, tas ir vienā laidā nobraucamais attālums. Ir ārkārtīgi daudz ātro lādētāju, Latvijā tie ir praktiski jebkurā apdzīvotajā vietā. Garāka brauciena laikā atliek piestāt pie kāda Elvi, piespraust mašīnu, iet nopirkt kādu uzkodu ceļam un izlocīt kājas, atgriežoties jau būs uzlādējies ievērojams nobraucamais attālums un varēs doties tālāk. Normāli esmu ievērojis, ka Latvijas vidēji ātrajos lādētājos (citur ir arī ātrāki) katrās 10 minūtēs klāt ielādējas aptuveni 55 kilometri (atkarīgs no patēriņa un braukšanas stila). Tas, ko es agrāk nebiju sapratis un arī daudzi citi aizmirst:

Nav nekādas vajadzības katru reizi lādēt pilnu bateriju, vajag palādēt tikai tik, cik ilgi vēlas palikt konkrētajā vietā un tad braukt tālāk. Piekopjot šādu stilu, lādēšana nav apgrūtinājums. 

Ikdienā auto lādēju maz. Man birojā ir lādētājs, taču tur nav vajadzības lādēties katru dienu. Kā jau teicu, ja ir plānots uzturēties tikai Rīgā, ar vienu uzlādi pietiek vismaz divām nedēļām. Tad, kad zinu, ka nākamajā dienā brauksim uz laukiem vai kādā tālākā ceļojumā, atliek pielādēt pilnu bateriju un viss. Personīgi daru tā, ka uzlādēju darbā, piektdien pa dienu, tad brīvdienās var braukt kur vien sirds kāro. Atgriežoties darbā pirmdien birojā uzlādē otru reizi un līdz piektdienai enerģijas pietiek. Nav jālādē nedz ātrajos maksas lādētājos, nedz mājās (jo man ir dzīvoklis). 

Elektriskus auto lādēt var sekojošos veidos:

  • No parastas 220V rozetes (aptuveni 2.5kW jauda). Tas ir ļoti ļoti lēni un to var darīt brīžos, kad nav citu opciju, vai kad ilgums nav svarīgs. No tukšas līdz pilnai tas lādē ilgāk kā diennakti. To var darīt ciemojoties, dzīvojot laukos, ja mājās nav cita lādētāja un nav plānots nekur doties tuvākajā laikā.
  • Mājās uzstādot stacionāro lādētāju (aptuveni 7.7kW jauda). Tas maksās kādi 600-700EUR un lādēšana būs ap 3x ātrāka kā pa tiešo no rozetes. Der privātmāju īpašniekiem. Man šāds lādētājs ir darbā.
  • Pie lielveikaliem (Akropole, Spice, Rimi Ozols, Ikea un vēl pāris). Tik pat ātri kā no iepriekš minētā, taču pilnībā bez maksas. Lielas jēgas protams no tā nav, ja vien nepaliec tur 4 stundas (ejot uz kino utt.), vai arī ja veikalu neapmeklē katru dienu. Tad pielādēsi pa gabaliņam arvien vairāk.
  • No ātrajiem lādētājiem uz šosejām (CCS fast charger). Latvijā šo lādētāju ir ļoti daudz, lādētāju var atrast ik pa daždesmit kilometriem uz jebkuras valsts nozīmes šosejas un lādētāju tīkls arvien paplašinās. Lādēšana ir maksas, taču relatīvi ātra. Kā minēju, baterijas optimālajā logā, kas ir no 0-70%, auto lādē klāt aptuveni 55 kilometrus 10 minūtēs. Desmit minūtes ir mazāk kā izklausās, ja šo laiku izmanto lai ieietu tualetē vai nopirktu ēdienu (bieži tie lādētāji ir DUS staciju teritorijā), tur nekādi nevar iekļauties 10 minūtēs.
  • Jāpiebilst, ka Latvijā ir tikai vidējā ātruma DC lādētāji, kuru jauda ir 50kW. Igaunijā ir viens ļoti ātrais 150kW (HPC charger) lādētājs netālu no Tartu, baumo, ka pie mums arī drīz būs. Lietuvā drīzumā būs pirmie Ionity lādētāji, kas ļauj pat 350kW lādēšanu, bet ne ar Hyundai Kona. Šis auto māk paņemt maksimums 77kW.

Te vēl jāpiebilst, ka stacionāriem lādētājiem ir dažāda veida pieslēgumi. Bezmaksas vidējā ātruma lādētājiem, kuri ir pie veikaliem, vajadzīgs pašam savs “Type 2” kabelis, kuru dažiem auto nedod komplektā. Pie Ikea ir tikai rozete, vads maksā ap 300EUR. Nesen redzēju kā Ikea stāvvietā kāds pāris mēģināja 220V vadu iespraust Type2 rozetē. Jokaini, ka salonā nebija paskaidrots, ka tam vajadzīgs cits vads. Tiem šosejas ātrajiem lādētājiem gan vadu nevajag, tur CCS vads jau iebūvēts stacijā. Igaunijā 99% lādētāju ir ļoti senos laikos uzstādīti, tiem ir tikai Type 2 lēnā lādēšana un ar šo auto nesaderīgs CHADEMO kabelis, kurš der tikai Nissan Leaf. Par to varbūt uzrakstīšu citu rakstu.

Izmaksas

Laikam jau uzreiz jāsaka, šobrīd elektro auto pirkt, lai kaut ko ietaupūtu ir vēl stipri par agru. Jebkurš kaut cik normāls elektro auto vienkārši pats par sevi maksā vairāk kā līdzīgi komplektēts iekšdedzes dzinēja auto. Šis auto maksāja 38000EUR kopā ar ziemas riepām, Type2 vadu, aksesuāriem. Var jau ņemt nost to, ka Rīgā ir bezmaksas stāvvietas, zemākas braukšanas un servisa izmaksas un arī nodokļi nav jāmaksā, bet tas maz ko maina.

Kad es apsvēru elektro auto, es to darīju tāpēc, ka vēlējos klusu, jaudīgu un pilsētās nedūmojošu mašīnu. Auto ar benzīna un dīzeļa dzinējiem vairs vispār nav manā redzes lokā, izvēli es veicu tikai starp EV. Kā tuvākās alternatīvas man bija Kia Niro (grūti nopirkt LV), Tesla Model 3 (dārgāks, grūti nopirkt, nav īsti piemērots tam, ko man vajag – velo turētāji utt.).

Lādēšana maksā dažādi. Man nav privātmājas, tāpēc mājās nevaru lādēt, bet tas maksātu tik, cik maksā elektrība. Ja mašīnai jāielādē aptuveni 60kWh baterija, variet pareizināt šo skaitli ar savu tarifu un izrēķināt, cik kopā maksā pilna uzlāde. Darbā un pie veikaliem tā ir bez maksas. Atliek izmaksas tālākos braucienos, kur jālādējas maksas ātrajos lādētājos. Tur 100 kilometri maksā aptuveni 2.4EUR (ja brauc taupīgi un lādējas tikai efektīvajā “logā”). Tā kā Latvijas CSDD/e-Mobi lādētājos tarifs ir pa minūtēm, nav izdevīgi lādēt ilgāk kā 70% no baterijas, jo tad lādēšanas ātrums krīt un izmaksas kāpj. Tajos dažos Elektrum lādētājos, kur tarifs ir par izmantoto enerģiju, savukārt izdevīgi ir tieši lādēt sākot no tiem 70% un ilgāk, jo laikam vairs nav nozīmes. To, cik maksā lādēšana ceļojumos un kā kopumā sekmēsies ar to – rakstīšu citā rakstā.

Kā auto

Pirms šī man bija Hyundai Ioniq, salons ir samērā līdzīgs, instrumentu panelis un dators – identisks. Braukt gan man ar šo auto patīk labāk. Uz grantsceļiem jūtas daudz stabilāk un vieglāk kontrolēt jebkādu slīdēšanu pa akmentiņiem. Kā jau elektriskam auto, paātrinājums ir patīkami straujš, apdzīt ir viegli, braukt – komfortabli un visai klusi. Man kā 183cm garam cilvēkam sēdpozīcija šķiet ļoti ērta, lai gan garāks cilvēks Kristaps savā Kona EV recenzijā sūdzējās, ka šķiet šaurs. Šis auto tikai izskatās pēc crossovera, patiesībā tas nav liels. Bagāžniekā nav daudz vietas, taču pāris garos braucienus vēlāk esmu secinājis, ka nedēļas ceļojumam tur mantas trim cilvēkiem satilpst, īpaši, ja kaut ko vēl ieliek salonā. Nav tik traki, kā sākumā šķita.

Ļoti labi darbojas visi zvaniņi un svilpītes, kā piemēram, adaptīvā kruīza kontrole, turēšanās joslā arī pagriezienos, aklā punkta brīdinājumi un parkošanās brīdinājumi (ļoti novērtēju šķērsojošo velosipēdu brīdinājumu, kad jābrauc ārā atmuguriski, bet kameras leņķis tik tālu nesniedzas), ceļazīmju atpazīšana utt. Atceros, ka Toyota prata atpazīt tikai ātruma zīmes, bet šeit atpazīstas arī vairāka veida papildzīmes.

Kopumā esmu ļoti apmierināts. Jā, gan jau, ka ir citu marku auto, kur pie šādas cenas būtu čut labāks salons, labāk nopakota skaņas izolācija vai kas tāds, bet man augstāka prioritāte bija tieši tehniskā puse, gribēju auto ar baterijām, fīčām. Ja uz to skatās kā soli pretī nākotnei, šis ir lielisks auto.

Process ir noslēdzies

10 thoughts on “Process ir noslēdzies

    1. Manuprāt tirgus pats visu saregulēs. Baterijas kļūst lētākas ar katru gadu, elektro auto konstrukcija ir daudz vienkāršāka. Ražotāji lēnām pielāgosies, sāks ražot vairāk, cenas nedaudz kritīs. Vēl tikai 1-2 gadus atpakaļ bija tas termins “compliance car”, jo ražotāji domāja, ka neviens tos tāpat negrib pirkt, ražoja tikai mazā skaitā, lai iekļautos kaut kādās minimālo EV skaita prasībās. Tagad, kad KONSTANTI ir izpirkti visi Hyundai elektro modeļi, viņi (un arī mūsu dīleris) sāk saprast, ka pieprasījums ir. Un kad kaut ko sāks ražot masveidā, cenām būtu jāiet lejā.

      No valsts puses, jā kaut kāda atlaide **sākumā** būtu forši, tas noteikti palīdzētu. Bet es zinu, ka pie mums cilvēki jau tā dusmojas par bezmaksas stāvvietām, atlaides tikai atkal sakurinās naidu pret EV.

    2. Manuprāt lādēšana Latvijā ir jau lieliskā līmenī. Daudz labāk kā lielākā daļā Eiropas (izņemot Norvēģiju, Vāciju un Beļģiju/Nīderlandi). Pēc pāris gadiem tos 50kW lādētājus nomainīt ar 4*150kW tajās pašās vietās un būs perfekti. Ionity vēl pāris stacijas ar 350kW ieliks trazītam uz Lietuvu/Igauniju un uz Maskavs pusi un vispār būs ideāli.

      Varētu būt uztraukums, ka Latvijai varētu vienkārši nepietikt īpaši daudz jauni elektroauto no ražotājiem, jo daudzās Rietumeiropas valstīs šobrīd tiek ieslēgtas pamatīgas atlaides to iegādei un ražotāji sūta visu savu saražoto uz turieni. Ja tā būs, tad Latvija būs mazliet jāpakonkurē piedāvājot savas atlaides, vai arī jāsamierinās ar pabirām un lietotiem elektromobīļiem.

      Lai gan arī, ja pēc gadiem 2-3 nāks Latvijā iekšā pirmais vilnis ar lietotiem VW ID3 no līzingā tagad paņemtajiem un vilnis ar lietotām Konām no jaunās EU rūpnīcas, tad arī būs ļoti labi ilgtermiņā un vairāk atbilstoši latviešu maciņiem.

      1. Par lādēšanu piekrītu, lādētāju vietas Latvijā šobrīd jau ir daudz, pēc otrās kārtas (kura tikko sākusies) būs vispār pietiekami. Ar tiem gan lielākā problēma ir tāda, ka katrā vietā lādēt var tikai vienu auto. Tiklīdz kāds tur jau lādējas, jābrauc lādēt uz citu pilsētu …

  1. lādēšana tikai ātrā ir labā līmenī.
    t.s. pusātrā (7kW) diemžēl nekāda. Vajag daudz vairāk uz ielām, stāvvietās, kur mašīnas stāv darba laikā un pa nakti. Citādā sanāk, ka tagad EV iegādei obligāts priekšnosacījums ir privātmāja. Atbalstu no pašvaldībām, būvnormatīvus, mazāk piņķerīgas formalitātes

    1. Protams, tas būtu jauki, ka visās A/B/C zonās būtu pa lādētājam, lai gan no otras puses, man nepatīk ideja, ka centrs ir stāvvieta. Labāk tad jau parknride ar lādētājiem un vairāk lādētāju veikalos.

      1. 11kW Type2 lādētaji pie lielveikaliem, sporta zālēm un peldbaseiniem, restorānu ielām, kinoteātriem, kultūras namiem un arī pie lielajiem brīvdabas pastaigu objektiem un attālākām pludmalēm noteikti palīdzētu lietot gan elektroauto brīvāk, gan plug-in hibrīdus zaļākā veidā. To valstis parasti risina gan dodot nodokļu atlaides uzņēmējiem, kas ko tādu ierīko pie savām teritorijām, gan _radikāli_ atvieglojot birokrātisko slogu šādas vietas saskaņošanai un pieslēgšanai – gan no pašvaldības, gan no Latvenergo puses. Līdz pat tam, ka uzņēmējam tikai jāpiesakās ar vēlmi Latvenergo, tie visu izpēta, saskaņo (arī ar uzņēmēju) un tikai piestāda uzņēmējam atlikušo daļu no lādētāja aparāta rēķina. Īpaši sāpīgi tādos gadījumos var būt, ja vietējā sadales skapī nav pietiekamas jaudas jaunas ierīces pieslēgšanai – tie var būt 10k+ ko Latvenergo prasītu no uzņēmēja lai kaut ko pieslēgtu.

    1. Kā jau rakstīju, Tesla īsti neatbilda manām vajadzībām un ar servisu biedējoši. eNiro Latvijā vēl brīvi nestāv salonos, jāpasūta un sanāk stipri dārgāk. Nekam citam pie šādas cenas nav tik ietilpīga baterija. Ar Leaf lielo arī izbraucu bet tam ļoti nepatika salons.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to top