..

Hibrīds

rav4h

Kādu dienu, stāvot rindā uz CSDD izplūdes gāzu testu, pār mani nāca atklāsme. Automašīna, ar kuru es braucu, konstanti kūpina kaitīgus, melnus dūmus. Sapratu, ka tā vairs nevēlos turpināt, kaut vai tikai sirdsapziņas pēc.

Sāku apsvērt variantus. Noteikti vairs negribēju dīzeļa motora auto, jo, neskatoties uz mazāko degvielas patēriņu, izmešu dīzelim ir vairāk kā benzīnam, papildus CO2 nāk klāt NOx un citas kaitīgas vielas. Turklāt, sekojot VW skandālam ar dīzeļu emisiju krāpšanos, vēl vairāk sāka nepatikt dīzeļu dzinēji un VAG koncerna automašīnas. Ja neskaita to, gribēju klusu auto, kurš momentā uzsilst un kuru viegli piedarbināt lielā aukstumā.

Tā kā dzīvoju dzīvoklī, kur līdz automašīnai ir prāvs gabals, elektro auto pagaidām nav reāli. Tesla protams ir foršs brends, taču tad man vajag māju ar garāžu, kā arī darba vietu ar uzlādes punktu. Nākamā no reālajām kategorijām bija benzīna hibrīdi. Toyota šeit ir pionieris, par to šaubu nav. Papildus populārajam Prius tagad ļoti daduz citu modeļu ir pieejami ar hibrīdmotoriem, taču, tā kā biju pieradis pie lielāka izmēra auto, negribējās upurēt vietu un salona troksni, pārejot uz maziņu Aygo vai Auris. Tāpēc būtībā palika tikai viens variants, jaunais Rav4 hybrid.

Gribēju piebilst, ka, protams, Hibrīdi ir dārgāki. Neviens nepērk hibrīdu, lai ietaupītu naudu. Galu galā, pat pie 30’000km nobraukuma gadā, degviela ir mazākais no izdevumiem. Ja kāds vēlas taupīt naudu, nevajag pirkt hibrīdu, nevajag vispār jaunu auto. Mazlitrāžas otrais Golfs ar dīzeli noteikti izmaksā un patērē mazāk, bet ne par to ir šis stāsts.

Īsti nezinu ko lai raksta par pašu konkrēto modeli vai tā parametriem, varu tikai pateikt, ka esmu ļoti apmierināts. Pagājušas aptuveni 45 dienas un nobraukti jau vairāk par 5000km. Vairāk gribu pastāstīt tieši par pašu hibrīdsistēmu.

Biežākais jautājums ko dzirdu, ir “cik viņš tev ēd”. Jā, agrāk šo aprēķināt bija viegli – pilsētā X un pa šoseju Y. Taču šeit matemātika kļūst sarežģītāka, jo hibrīdsistēmas patēriņš ļoti mainās atkarībā no tā, cik pilna ir baterija. Šis konkrētais auto ir parastais hibrīds, t.i. to nevar uzlādēt pie rozetes. Tas lādējas ripojot, vienmērīgi braucot lielākā ātrumā, kā arī ar īpašiem reģeneratīvās uzlādes ģeneratoriem, kuri tiek lietoti bremzējot. Īstās bremzes praktiski nekad netiek izmantotas, tāpēc tā runā, ka ar mierīgu braukšanu bremžu kluči jāmaina nebūs nekad.

Varu minēt dažus situāciju piemērus, lai redzams kā hibrīdsistēmai ir ar degvielas patēriņu.

  • Ja braucu uz laukiem pa Liepājas šoseju, praktiski visu laiku jābrauc lielākā ātrumā, apdzīvotu vietu ir maz. Galvenokārt tiek lietots benzīns, patēriņš ir ap 6.5L/100.
  • Atgriežoties mājās, baterija ir pilna. Nākamajā rītā ar pilnu bateriju dodos uz darbu. Sastrēgumā braucu gandrīz tikai ar elektrību, patēriņš kādi 3L/100, līdz baterija iztukšojas, jo ilgstoši ar to braukt nevar, kā arī nav situācijas kad to uzlādēt (gari vienmērīga ātruma posmi, vai gari bremzēšanas posmi)
  • Braucot vakarā no darba uz mājām, baterija ir tukša, jo no rīta to iztukšoju. Patēriņš atpakaļ braucienam var būt pat 9-10L/100, bet nu vismaz stāvot stastrēgumā motors netiek darbināts un gaiss netiek lieki piesārņots.
  • Ja pēdējo posmu pirms mājām braucu pa šoseju, vidējais patēriņš atkal nokrīt uz 7L/100
  • Braucu uz Roju, kur, atšķirībā no Liepājas šosejas, pa ceļam ir daudz apdzīvotu vietu. Starp tām, baterija tiek uzlādēta pilnībā, tāpēc visus ciematus izbraucu uz elektrības (starp citu, uz elektrības var braukt līdz pat kādiem 65km/h). Vidējais patēriņš divu stundu braucienā 5L/100.

Kā redzams, šim auto nevar viennozīmīgi pateikt cik patērē pilsētā un cik uz šosejas. Pilsētā mēdz būt 3/7/10 L/100. Viss atkarīgs no tā, vai pirms pilsētas ir bijusi iespēja uzlādēt bateriju un cik ilgs būs brauciens pilsētā, pirms atkal būs šosejas posms, kur uzlādēt bateriju. Ja korķī jābrauc ilgāk par 20 minūtēm, baterija ir tukša un sākas visai augsts benzīna lietojums. Uz šosejas mēdz būt 5 vai 7 L/100, atkarīgs no tā, cik bieži pa ceļam ir iespēja braukt uz elektrības (apdzīvotas vietas).

Vidēji pa visu šo laiku patēriņš ir 6.8L/100, jo pārsvarā sanāk braukt pa pilsētu, kur ir augstāk minētā problēma. Ja baterija būtu par 20% lielāka, viss būtu izcili.

Interesanti ir tas, ka braukt ar hibrīdu ir atšķirīgi. Jāiemācas ilgstoši un maigi bremzēt, lai baterija ātrāk uzlādētos. Tad vēl ir tāds triks kā “pump and glide“, kur strauji jāpaātrinās uz vēlamo ātrumu, tad gāzes pedālis jāatlaiž, jāpiespiež ļoti maigi un tad jāuztur ātrums. Lēzeni paātrināties nozīmē lieku patēriņu. Viss šajā automašīnā ir radīts tā, lai degvielas patēriņa samazināšanu padarītu par spēli, t.s. gamifikācija. Tas ir jautri un es to pilnībā izbaudu, tikai, nojaušu, ka agresīvākie braucēji aiz manis par to mēdz dusmoties.

Kopumā gan palielai automašīnai ar benzīndzinēju, 4×4 piedziņu un 200 zirgspēku jaudu, patēriņš zem 7L tāpat ir forši un ar to esmu ļoti apmierināts. Taču ko esmu sapratis, ka vislielākā bauda braukt ir tieši tajā posmā, kad izmantojas elektrība. Automašinas kustība, dinamika un absolūtais klusums ir ļoti patīkami, tāpēc es ceru, ka pēc šīs automašīnas garantijas laika beigām jau būs pieejama elektro uzlādes infrastruktūra, jo nākamo auto gribēšu vēl vairāk elektrisku kā šo.

Papildināts: Ziemā nāk klāt papildus faktors – aukstums. Kad motors ir auksts, EV (elektro) režīms nevēlas slēgties iekšā, pat ja baterija ir pilna. Tas protams palielina patēriņu. Cik zinu tad arī Start+Stop sistēmas parastajās mašīnās uzvedas līdzīgi, tāpēc tas nav tīri hibrīda trūkums.