Pārdaugavas hipodroms
Reizēm šķiet, ka pašas garlaicīgākās vietas Rīgā ir mikrorajoni, taču arī manā dzimtajā Zolitūdē ir sava interesantā vēsture. Staigājot gar lielajām deviņstāvenēm var manīt pagātnes paliekas — lielus un vecus kokus, kas izvietojušies aleju veidā. Interesanti, ka lielie koki ir sastopami tikai ārpus noteiktas teritorijas, jo šeit kādreiz atradās milzīgs zirgu skriešanas laukums.
Nolēmu papētīt sīkāk, kas gan interesants atrodams Zolitūdē, strarp pelēkajām bloku mājām.
Rīgā ir bijuši vairāki hipodromi. Pirmo hipodromu Rīgā atklāja jau 1826. gadā pie Rīgas preču stacijas, taču ja runā par nopietnāka izmēra hipodromiem, 1891. gadā atklāja Rīgas rikšošanas sporta biedrības hipodromu Strēlnieku ielas galā un 1893. gadā Rīgas jāšanas sporta biedrības hipodromu pie Ganību dambja.
Līdz ar preču stacijas izbūvi Jāšanas sporta biedrības hipodroms tika pārcelts uz Zolitūdi, bet Rikšošanas sporta biedrības hipodroms tika pārcelts 1904. gadā uz Grostonas ielu, kur tas darbojās līdz pat 1. Pasaules karam.
Kā minēts, 1897. gadā, sakarā ar Rīgas Preču stacijas izbūvi, hipodromam ir jāmeklē cita vieta. Biedrība tādu atrod Zolitūdē, kur tiek uzbūvētas nelielas tribīnes, staļļi ar 70 boksiem un skrejceļš. Darbojās totalizators. Jāatzīmē, ka hipodroma atrašanās vieta tika izvēlēta neveiksmīgi – tālu no centra, kas noteica arī mazo apmeklētāju daudzumu un niecīgus ienākumus. No maija līdz jūlijam te notika sacensības – auļošanā dažādās distancēs un rikšošanā sedlos. Vienā sacensību periodā notika 40-60 sacensības. Sacensību dienā piedalījās 30-35 zirgi.
Zolitūdes hipodromā notika arī vieni no pirmajiem lidaparātu izmēģinājumiem tā laika Krievijā, 1910. gadā.
Auļošanas sacensības Zolitūdē notika līdz 1915. gada rudenim. Abi hipodromi pirmā pasaules kara laikā tika nopostīti, 1925. gadā atjaunoja tika Grostonas ielas hipodromu, kura teritorijā šobrīd atrodas Olimpiskais Sporta Centrs.
Vēlākos gados šo bijušā hipodroma teritoriju Zolitūdē vēlējās izmantot Motodroma izveidei. Šis bija ļoti garš un problēmām pārbagāts process, kuru sākumā pārtrauca naudas trūkums, vēlāk karš. Padomju laikos atkal centās motodroma projektu atsākt, taču tas tā arī nenotika, un beigās šeit sāka būvēt Zolitūdes mikrorajonu.
Kā zemāk var redzēt izvilkumos no periodikas rakstiem, gandrīz iesākts tas tika ik pa pāris gadiem:
- 1935 – likts pamatakmens motodromam
- 1936 – dibina fondu (laikam nav naudas)
- 1937 – sūdzas, ka dārgi
- 1939 – Sākas būvdarbi
- 1941 – “vēl šovasar paredzēti būvdarbi”
- 1956 – Rīgā cels motodromu, atvēlēta zeme
- 1959 – “Kādreiz rīgā tika sākts motodroms, toreiz dabi palika pusceļā
Visbeidzot astoņdesmitajos gados šeit sāka būvēt Zolitūdes mikrorajonu, šajā kartē labi redzamas hipodroma aprišu paliekas.