..

Riepu dilemmas

Starp mani un Andreju (kuram ir tāds pats auto kā man) “riepas” ir relatīvi biežs sarunu temats. Iespējams par riepām mēs pēdējo mēnešu laikā esam runājuši vairak kā par jebko citu. Kāpēc tā? Jo bezceļu automašīnām (nesauks taču viņus par “džipiem“) riepas ir ļoti dārgas, tāpēc izvēlēties pareizās riepas ir visai svarīgi. Arī atsevišķas ziemas riepas likt ir nejēdzīgi (~500ls) dārgs pasākums, tāpēc riepām jābūt pēc iespējas universālākam un braucamām visu gadu. Papildus nāk vēl faktors, ka man ļoti patīk reizēm izbraukt pa kādu stigai līdzīgu ceļu, taču ikdienā auto brauc pa asfaltu, un tad viss nonāk strupceļā. Nav riepu, kuras vienlīdz labi brauc dubļos, uz asfalta, pa sniegu, pa slapju zāli un smiltīs.
Noņēmu standartā līdzi iedotās dažādu firmu, nodilušās random riepas, un nopirku Insa Turbo “Traction Track” 235/85r16 riepas http://www.insaturbo.com/index.php?option=com_content&view=article&id=99&Itemid=106&lang=en. Dubļos lieliski, vēl nav nācies iesprūst, tiesa gan – iespējams nebraucu gana dziļi, jo esmu bez vinčas. Taču riepas ir vairāk domātas bezceļiem, un nāk ar saviem trūkumiem.

Problēma – Latvijas lielceļi bieži ir nekvalitatīvi, ar smago mašīnu iebrauktām, dziļām risēm. Mainot joslu ar šādu augstu automašīnu, kurai ir šauras un augstas riepas, no risēm izkļūt ir visai grūti, un kad tas notiek – tas notiek ar lēcienu, tādu, ka var sanākt pat ielidot grāvī. Tieši brīvdienās bija tāda situācija uz Valmieras šosejas, un pavisam nepatīkami palika.

Kāpēc tas notiek? Visticamāk jo riepām ir nevis apaļas, bet kantainas malas, un dēļ tā, ka viņas ir šauras un augstas (gumija kustās). Samazināju riepu spiedienu, šķiet ka palika labāk, bet tāpat jūtami parauj auto uz malu, ja izbrauc no risēm, mainot joslu vai apdzenot.

Var jau joslu nemainīt, bet ir situācijas, kad no ta nevar izvairīties, un es nespēju iztēloties, kas notiks, kad šie manevri būs jāveic ziemā uz slidena ceļa.

Gribēju iegādāties zemākas, un ne tik agresīvas riepas, piemēram BF Goodrich All Terrain, taču tās nav iespējams nopirkt pareizā izmērā, un vienīgie, kas viņas ved uz Latviju, prasa šausmīgu naudu, t.i. man par dārgu. Citas alternatīvas savukārt ir pārāk nederīgas dubļainiem ceļiem, vai arī ziemas braukšanai.

Mani cenšas pierunāt paturēt Tracion Track riepas, un paspēlēties ar spiedieniem. Sākšu ar variantu izmērīt spiediena pareizumu ar krīta testu:

Draw a line of chalk across each tire
Go for a short drive (100 yards)
Look at the chalk, missing in the middle pressures to high,
chalks missing on the edges tire pressures to low,
Chalks unchanged, you’ve not driven far enough
Chalks missing, either your pressure is spot on OR you’ve driven to far!

Otrs solis būtu paprovēt apmainīties ar Andreju riepām (tas pats izmērs, bet BFG AT). Visār – man jau galva sāp no tiem riepu variantiem, nekā universāla nav, bet nezinu kuru no īpašībām labprātāk zaudētu. Loģika saka, ka 90% mums no braukšanas ir pa ceļiemi, bet no otras puses – negribas zaudēt arī adrenalīnu tajos 10% meža dubļu.