BMW vs AUDI vs OPEL vs BENTLEY vs LADA
Vakar, pie pusdienu galda darbā, apzināti izprovocēju nelielu diskusiju par automašīnu markām, ar mērķi pavērot cilvēku aizspriedumus un populārākos mītus. Neiedziļinoties detaļās (tās taču tāpat ir skaidri zināmas, kaut paskatieties raksta virsrakstā), kopējais iespaids atgādināja vairākus līdzīgus sociālos eksperimentus, piemēram:
Nesen, esot ciemos pie sievas vecākiem, pa Discovery skatījos raidījumu par Loch Ness ezeru, un tās populāro iemītnieci. Discovery kopā ar dažiem asprātīgiem psihologiem veica nelielu eksperimentu – iemeta ezerā balķi un atstāja viņu tur peldēties. To pašu viņi izdarīja citā reģionā, pie cita – tūristiem interesanta ezera. Pēc tam viņi vēroja reakcijas, intervēja cilvēkus ar jautājumu lai viņiem uzzīmē ko viņi redzēja. Droši vien nojaušat, ka pie Loch Ness (un tikai tur) vairākiem cilvēkiem bija rādijies dzīvnieks, un daži pat pamanījās zīmējumos uzzīmēt kaklu un galvu.
Vēl es atceros, iespējams kādā no Maikla Mūra filmām (?) bija aprakstīts interesants fakts, ka aptaujājot noziegumu lieciniekus Amerikā tie visbiežāk spēs pateikt tikai to, ka zaglis bija “black man” (melnādainais), pat ja tā nebija.
Un visbeidzot pirms nu jau visai laba laiciņa, kad Škoda atgriezās tirgū ar svaigu, jaunu dizainu, man bija kāds vācu žurnāls kurā vienā no atvērumiem bija ļoti interesanta reklāma – melns fons, automašīnas priekša, aizkrāsota mašīnas markas emblema un uzraksts “kā jūs domājat, kurš autoražotājs ir radījis šo šedevru?” bez atbildes. Atbilde sekoja vēlāk, citā reklāmā.
Kā var redzēt, aizspriedumi cilvēkiem aizmiglo skatienu vairāk nekā varētu iedomāties. Kā vienmēr Golfus vada jaunieši no laukiem, BMW vada skūtie treniņtērpos kas nepiesprādzējas, Opel vienmēr plīst, melnie vienmēr apzog veikalus, Turki vienmēr piekrāpj pircējus, varavīksnes krāsas lieto tikai geji, Ebreji vienmēr nodarbojas ar biznesu, valdība vienmēr zog, blondīnes vienmēr ir stulbas, es vienmēr nomazgāju traukus, un tu nekad nenoslauki kājas.
Vienmēr. Nekad.