Kas tie par burtiem uz ripulīša? MASP? Un kas tās par bildītēm?
Vakar es aprakstīju pamatterminus, šodien ķersimies pie to pielietošanas. Ņemot vērā ka dažādiem fotoaparātiem ir dažāds interfeiss un podziņas, es par piemēru ņemšu to kas ir manam aparātam, taču visiem fotoaparātiem sistēmas ir līdzīgas un nosaukumi tāpat.
Pirmkārt, ja vēlies apgūt tehnikas pamatus un saprast kā viss notiek, aizmirsti par bildīšu ikoniņām un Auto režīmu. Tie protams noder dažās specifiskās situācijās (neesmu vēl tādu sastapis), bet principā tie ir useless. Tu tiešām iztērēji savu pustūkstoti latu lai lietotu Auto un bildes sanāktu tieši tādas pašas kā ar veco?
Galvenie Režīmi
P – Latviski sauksim to par pusautomātu. Šajā režīmā fotoaparāts pats aprēķinās Ātrumu un Atvērumu, bet ļaus izvēlēties ISO, WB, EV un Zibeņa parametrus (skat iepr. raksta daļu). Ja jābildē gadījuma bildes kurām nav svarīgs asuma dziļums vai tas kā tiek attēloti kustīgi objekti, tad šis režīms ir ļoti noderīgs. Tā kā man parasti kāds no šiem parametriem tomēr ir svarīgs, es P izmantoju reti vai nekad.
A – Atvēruma prioritāte, Canon to sauc par Av. Šo izmanto gadījumā ja tu esi ļoti pārliecināts ka vēlies miglainu fonu vai pretēji – dabasskatu, vai piemēram tu zini ka tavs objektīvs visasākās bildes taisa tieši pie f8 (starp citu, parasti tā arī ir). Šo uzstādījumu daudzi fotogrāfi izmanto ikdienā un visbiežāk, jo tas dod lielāko fleksibilitāti. Tu vienmēr kontrolē asuma dziļumu, un nesatraucies par to vai bilde būs pietiekami izgaismota (jo fotoaparāts parūpēsies par ātruma uzstādīšanu).
S – Ātruma prioritāte. Canon to sauc par Tv. Izmanto tad, ja esi pārliecināts ka gribi garu vai īsu ekspozīciju, un tevi tik ļoti nesatrauc asuma dziļums. Piemēram fotografējot plūstošu ūdeni tev vajadzēs garāku ekspozīciju lai izpludinātu tecējumu un radītu kustības efektu. Bildējot sportu, kautko ātru – tad ekspozīcijas laiku tu vēlēsies pēc iespējas īsāku. Protams tas viss ir ierobežots, jo gaismas trūkuma dēļ tavas bildes sāks palikt tumšas, jo objektīva Atvērumam ir savi ierobežojumi, un gaismu nevar dabūt bezgalīgā daudzumā. Tad nākas palielināt jau minēto ISO lai gūtu nedaudz papildus ātruma. Šis ir iemīļots amatieru vidū, jo parasti kā pirmo gribas izmēģināt padarīt nakti par dienu vai sapludināt kādu ūdenskritumu.
M – Manual, jebšu “Protu protu”. Cilvēkam kas pats labāk zin ko viņš vēlas aparāts dod iespēju salikt gan ātrumu, gan atvērumu gan visus pārējos sīkumus. Papildus tam gan fotoaparāts izrāda savu neuzticību un (vairumam spoguļkameru) vizuāli norāda ka bilde tomēr būs nedaudz tumšāka/gaišāka nekā varētu gribēt aparāts ja viņam ļautu iejaukties. Šo režīmu par visām varītēm amatieris uzskata par svēto grālu fotoaparāta apguvē, un tas pat nav tālu no patiesības. Taču kad iemācies radīt bildes izmantojot M, pārej pie S vai A un nepalaid garām tos svarīgos kadrus, jo tāpat 95% gadījumu fotoaparāts izrēķinās tieši to pašu ko tu uzstādīsi M, un tajos atlikušajos 5% kļūdu gadījumu tu vari izdarīt korekcijas fotoaparāta mērījumā ar E/V papildus tam ekonomējot dārgās sekundes (neticēsiet cik ātri mainās gaismas apstākļi dabā, perfektā bilde reizēm notiek tikai dažas sekundes, tad mākonis jau ir prom, un skats paliek garlaicīgs)
Tagad mēģināsim atcerēties visus tos jaunos terminus ko esam apguvuši, kas arī ir galvenās pamatlietiņas foto kontroles mehānismā:
MASP – Režīmi. Izvēlies cik kontroles tu dosi fotoaparātam, un cik – sev.
ISO, WB, E/V – korekcijas jūtībai, krāsu tonim, un gaišumam.
Nākamajā reizē mēģināšu nedaudz aprakstīt atšķirības starp dažādiem fotoaparātiem un objektīviem (ko izvēlēties, ja esi izvēles priekšā?), pēc tam sākot sēriju nedaudz praktisku padomu un eksperimentu.
Komentāros iesakiet par ko JŪS vēlētos izlasīt, vai tā būtu pēcapstrāde, arhivēšana, papildus neskaidrības uzstādījumos, aksesuāri, iedvesmas avoti vai praktiski tutoriāļi?
mani izbrīna gan šeit, gan citur lasītais viedoklis, ka P ir gandrīz tikpat nederīgs kā zaļais auto.
Es gandrīz ar to vien bildēju. Situācijas, kad vajag S – baigi tumšs (bet tad jau biežāk M), vai jāpiespiež uz ātru slēdža laiku, nu kaut kāda ātra kustība. A – ja ar savu superīgo gaišo lēcu gribās pateikt fotoaparātam – jā, sabļuro man to fonu lūdzu, jā, es zinu, ko daru.
Pa lielākai daļai bildēt sanāk normālā dienasgaismā, ar ne-gaišām lēcām un samērā mierīgas, nekustīgas lietas. Attēla dziļums diži neatšķiras pie F4 vai F8, tā ka tas pārāk neuztrauc. Bet ar lielāku F sanāk kvalitatīvāka bilde, nu līdz kaut kādam punktam. Slēdža ātrumam arī parasti nav lielas izšķirības – nu, aja ir virs 1/60, tad vienalga cik. Līdz ar to P ir baigi labais – viņš izvēlas kaut kādu saprātīgu slēdža laika un atvēruma kombināciju. Es pagriežu fotoaparātu pret gaišu vietu – viņš iedod teiksim 1/320 un F10 – ļoti labi. Pagriežu uz ēnu – 1/100 un F5 – arī gana saprātīgi. Ja es nofiksētu slēdža laiku vai atvērumu, pirms katras bildes dabūtu to arī pats nedaudz pieregulēt, lai dabūtu optimālu kombināciju.
Ieteiktu varbūt vēl pāris pamatus – pateikt – diez vai tauta zin par to, kas ir asuma dziļums n’ stuff.
Lai vai kā – lieliski būtu par bilžu uzglabāšanas, kārtošanas un izplatīšanas iespējām gan lokāli, gan webiski (Flickr ar visiem tagiem un setiem, Picasa ar organizācijas tūli utt.)
es jau arī teicu ka viņš ir ļoti noderīgs ja F un ātrums neko īpaši nemaina gala rezultātā. daudzi profesionāļi ikdienā izmanto P un man pret to nav nekādu iebildumu.
flickeri ieteikt jaunajiem? pasdies, pusdienas tas saits veras valjaa, tad jau labak inbox.lv vai fotki.lv. nu kaut vai bildez.lvcu – digitalajiekm tak ir tada bracketinga via kaada tur fiicha, ka var pagriezt sledzha/fragmas kombinaciju – teiksim, bija f/16 1/250, pagriezham uz f/8 1/500 ar vienu pogas kustibu.
bet bildes vajag – CIK no cilvekiem saprot, kas ir diafragma, atverums vai kaa n kursh vinju sauc?! mazmazmazmaz…
bildes bus talak. par flickr nepiekrītu, man piemeram viņš strādā tikpat ātri kā jebkas cits, toties nav reklāmu un sliktu bilžu pārbāzts kā tevis minētie latvieši
flickr, strādā ātri, izskatās labi ir ērts un funkcionālāks, par jebkuru latviešu bilšu glabātuvi
[…] Fuji E510, ne Zenit. Bildēts pret logu ar kādiem +3 EV – Labi, ka tam japāņu brīnumam ir arī MASP […]