Lādējamies Igaunijā

Jāsāk ar to, ka maksāt par elektro auto uzlādi nav vienmēr tik vienkārši, kā ieliet benzīnu. Nevar nevienam skaidrā naudā nomest piecīti un braukt tālāk, jo uzlādes stacijas mēdz atrasties dažādos stāvlaukumos un tur nav kasiera. Interesanti, ka šādi visbiežāk ietaupās izmaksas par parkošanos pilsētā, piemēram Tallinā ir daudz uzlādes staciju centrā, kur normāli parkoties būtu ļoti dārgi, taču nav jāmaksā nekas, ja tu tur lādējies (nu, tikai par elektrību).

Latvijā ir divi uzlādes staciju tīkli, lielākais ir CSDD, bet dažas stacijas uzlikuši arī Elektrum (Latvenergo).

Latvijā

  • Lai lādētos CSDD stacijās, jāreģistrējas un jāsaņem RFID bezkontakta kartiņa, ar kuru var uzsākt lādēšanu. Tā maksā 3EUR un tālāk tarifikācija ir pa minūtēm, firma mēneša beigās sūta rēķinu. Tā kā auto no 0-70% lādējas ātri, bet virs 70% sāk lādēt stipri lēnāk, šeit izdevīgi nelādēties vairāk kā 70%.
  • Lai lādētos Elektrum stacijās, jāizmanto Elektrum viedtālruņa lietotne, kur piesaista maksājumu karti. Tarifikācija ir pa kilovatiem. Ja lādēja no 0-70%, tad summa ir lielāka, taču kad uzlādes ātrums krīt, tas paliek izdevīgi.

Kad jāizbrauc ārpus valsts, lietas paliek nedaudz komplicētākas. Pa lielam ir divi varianti:

  1. Reģistrēties kādā globālā starpnieku tīklā, kas par papildus komisiju ļauj lādēt gandrīz jebkur. Var gadīties, ka pat vairākos tādos tīklos, jo, manuprāt, ne visi nosedz 100% visas uzlādes stacijas Eiropā. Es vēl neesmu izpētījis visus šos tīklus, ir maziņš bardaciņš ar tiem.
  2. Katrai valstij pētīt, kurš tad ir nacionālais operators, kā tam reģistrēties, gaidīt pastā RFID kartiņu (ja nevar maksāt no lietotnes).

Igaunijā

Igaunijā ir interesanti, jo savu lielo uzlādes staciju tīklu “ELMO” (ar kuru operē Enefit) Igauņi izbūvēja jau tālajā 2011. gadā, vairākus gadus pirms tika izdomāts tagad tik populārais CCS lādētāja tips. Tāpēc Igaunijā 99% lādētāju ir CHADEMO un Type2 uzlādes standarti, kas nozīmē, ka modernākām mašīnām ar CCS uzlādes veidu ir jālādējas uz lēnā Type2 lādētāja, vai jāmeklē otra Igaunijas tīkla lādētāji, kuru ir gaužām maz. No pozitīvā, Elmo/Enefit ir ļoti daudz lādētāju, arī dažādos mazos ciematos. Mēs šos lēnos izmantojām tur atstājot auto un tad braucot ar velosipēdiem izbraucienā, ejot pāgājienā uz vairākām stundām.

Šo otru jaunāko uzlādes staciju tīklu sauc “Eleport” un maksājumu sistēmu nodrošina Eiropā populārs tīkls Virta. Pirms pāris dienām, kad raksts jau bija iesākts un es no Igaunijas jau biju atgriezies, ELMO tīkla operators “Enefit” anonsēja, ka uzstādījuši pirmās CCS stacijas savā tīklā, Tallinā Circle-K DUS teritorijā. Sanāk, ka Enefit beidzot sāks konkurēt ar Eleport. Eleport lādētāji biežāk sastopami Alexela DUS stacijās.

Braucot uz Igauniju tātad ir sekojoši varianti:

  • Eleport tīklam: Reģistrēties Eleport portālā, kur viss ir Igauniski. Pāris dienu laikā atsūtīs Eleport RFID karti, abonēšanas maksas nav. Uzlādi var sākt arī mājaslapā, kamēr kartiņa nav atnākusi. Derīgs tikai Igaunijā. Lādētāju maz (dažās Alexela DUS)
  • Eleport tīklam: Reģistrēties Virta Global portālā, priekšrocība, ka Virta konts derēs visai Eiropai, cena būs tāda pati kā ar Eleport kontu, taču ir mēneša maksa 1EUR, kā arī kontā jātur kā minimums 10EUR. Tas nebūs izdevīgi, ja ceļot ārpus Latvijas neplāno bieži.
  • Enefit tīklam: Ļoti viegli reģistrēties izmantojot AppStore atrodamo aplikāciju, varēs izmantot ļoti plašo, bet lēno lādētāju tīklu ar Type 2 rozetēm (nu vai, arī ātrāko CHADEMO rozeti, ja tev ir Nissan Leaf). Nekādu kartiņu nevajag, aplikācija ērta un vienkārša. Tagad beidzot sāk tapt arī CCS ātrās uzlādes stacijas Circle-K teritorijās. Cena ir tāda pati kā Eleport tīklā (0.25 un 0.35EUR par kW, atkarībā no lādētāja jaudas).

Lādējamies Igaunijā

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to top