Car

Riepu dilemmas

Starp mani un Andreju (kuram ir tāds pats auto kā man) “riepas” ir relatīvi biežs sarunu temats. Iespējams par riepām mēs pēdējo mēnešu laikā esam runājuši vairak kā par jebko citu. Kāpēc tā? Jo bezceļu automašīnām (nesauks taču viņus par “džipiem“) riepas ir ļoti dārgas, tāpēc izvēlēties pareizās riepas ir visai svarīgi. Arī atsevišķas ziemas riepas likt ir nejēdzīgi (~500ls) dārgs pasākums, tāpēc riepām jābūt pēc iespējas universālākam un braucamām visu gadu. Papildus nāk vēl faktors, ka man ļoti patīk reizēm izbraukt pa kādu stigai līdzīgu ceļu, taču ikdienā auto brauc pa asfaltu, un tad viss nonāk strupceļā. Nav riepu, kuras vienlīdz labi brauc dubļos, uz asfalta, pa sniegu, pa slapju zāli un smiltīs.
Noņēmu standartā līdzi iedotās dažādu firmu, nodilušās random riepas, un nopirku Insa Turbo “Traction Track” 235/85r16 riepas http://www.insaturbo.com/index.php?option=com_content&view=article&id=99&Itemid=106&lang=en. Dubļos lieliski, vēl nav nācies iesprūst, tiesa gan – iespējams nebraucu gana dziļi, jo esmu bez vinčas. Taču riepas ir vairāk domātas bezceļiem, un nāk ar saviem trūkumiem.

Problēma – Latvijas lielceļi bieži ir nekvalitatīvi, ar smago mašīnu iebrauktām, dziļām risēm. Mainot joslu ar šādu augstu automašīnu, kurai ir šauras un augstas riepas, no risēm izkļūt ir visai grūti, un kad tas notiek – tas notiek ar lēcienu, tādu, ka var sanākt pat ielidot grāvī. Tieši brīvdienās bija tāda situācija uz Valmieras šosejas, un pavisam nepatīkami palika.

Kāpēc tas notiek? Visticamāk jo riepām ir nevis apaļas, bet kantainas malas, un dēļ tā, ka viņas ir šauras un augstas (gumija kustās). Samazināju riepu spiedienu, šķiet ka palika labāk, bet tāpat jūtami parauj auto uz malu, ja izbrauc no risēm, mainot joslu vai apdzenot.

Var jau joslu nemainīt, bet ir situācijas, kad no ta nevar izvairīties, un es nespēju iztēloties, kas notiks, kad šie manevri būs jāveic ziemā uz slidena ceļa.

Gribēju iegādāties zemākas, un ne tik agresīvas riepas, piemēram BF Goodrich All Terrain, taču tās nav iespējams nopirkt pareizā izmērā, un vienīgie, kas viņas ved uz Latviju, prasa šausmīgu naudu, t.i. man par dārgu. Citas alternatīvas savukārt ir pārāk nederīgas dubļainiem ceļiem, vai arī ziemas braukšanai.

Mani cenšas pierunāt paturēt Tracion Track riepas, un paspēlēties ar spiedieniem. Sākšu ar variantu izmērīt spiediena pareizumu ar krīta testu:

Draw a line of chalk across each tire
Go for a short drive (100 yards)
Look at the chalk, missing in the middle pressures to high,
chalks missing on the edges tire pressures to low,
Chalks unchanged, you’ve not driven far enough
Chalks missing, either your pressure is spot on OR you’ve driven to far!

Otrs solis būtu paprovēt apmainīties ar Andreju riepām (tas pats izmērs, bet BFG AT). Visār – man jau galva sāp no tiem riepu variantiem, nekā universāla nav, bet nezinu kuru no īpašībām labprātāk zaudētu. Loģika saka, ka 90% mums no braukšanas ir pa ceļiemi, bet no otras puses – negribas zaudēt arī adrenalīnu tajos 10% meža dubļu.

28 Comments on “Riepu dilemmas

  1. Te jāatceras teiciens – kas der visam, tas neder nekam…Mīksta riepa vasarā ātrāk nodils, cieta ziemā būs sūdīga. 
    Es ieteiktu nopirkt riepas, kas paredzētas ziemai, un atsevišķas riepas, kas paredzētas vasarai (ar novirzienu braukt pa dubļiem)
    Ekonomija būs lielāka (nekā ar vienām braukt visu laiku), jo ziemas riepas vilks vismaz 5 sezoanas (ja nespolēs pa asfaltu un vienā ziemā neplāno nobraukt 50000 km)
    Kā arī padomā par savu drošību … vai dzīvība ir 300 Ls vērta ?

    1. Nav tādu ziemas riepu, kas derētu arī braukšanai pa mežu (ziemā). Tas man nepatīk. Visas riepas kas ir “tikai ziemas” ir tikai šosejai. A notiks atkal tāds foršs auto-orientēšanās pasākums kā pagājušogad bija – pa 70cm aizsnigušām meža stigām, un tur ar tam “tikai asfalts” riepām nekur netiksi.

        1. kā to saprast? raksts ir par to, ka jāizvēlās vienas konkrētas riepas, un ka atsevišķas ziemas riepas maksā papildus 500ls. uz ko tad es viņas mainīšu, ja nopirkšu tikai vienu komplektu gadam?

    1. jā, es šito zinu, kingpin ir “remoulds” (“navarkas”). insa turbo ir kvalitatīvākas, bet tas nav svarīgi, principā tur cenas ir tādas pašas kā paddockspares.com un johncraddock.co.uk (t.i. BF viena 114ls ar sūtīšanu)

  2. Jocīgi vārdi te sarakstīti. Man ir tāds pats auto, bet par visu pēc kārtas.
    Pavasari-vasaru-rudeni braucu ar General Grabber AT2 (http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Tires/images/general-grabber-at2.jpg). Protektors ļoti līdzīgs BFG AT, bet dilst stipri lēnāk (un šo pašu par šīm riepām saka arī daži ļaudis kas jau figviņzin cik km ar tādām ir nobraukuši ar Expedition oranžajiem (nu jau baltajiem) kukurūzeriem. Es tikai piekrītu. Riepas specifika – uz grants saķere labāka pat nekā uz asfalta. Vasarai ir OK  tādām neregulārm dublītim.

    Ziemu brauc ar laikam General kaut kādu Winter, un nepirku es viņas pa 100+Ls/gab, bija lētāk. Protektors klasiski kantains un pietiekami rupjš, nekādas “skujiņas rakstā”, normāls lamelis, caurumi šipiem (pamēģini pabraukāt pa labi piebrauktajiem noslīpētajiem lauku ceļiem ziemā bez šipiem…). Ziemas riepa ziemā iet krietni labāk nekā AT, vai līdzīga, ja vērtē visu kopumā. Kaut ko tādu arī novēroja pagājušā gada TR čempionātā, kur visi pērās pa biezu sniegu ar klasiskajām dubļu riepām – TSL SuperSwamper, Simexiem. Tie daži kas atbrauca ar klasisku ziemas riepu bija ieguvēji, jo agresīvs dubļu protektors cenšas izrakties cauri līdz cietam pamatam, bet ziemā to nevajag. Es ar savām 235-ā platuma ziemeniecēm ja dabūju normāli ieskrieties līdz trešajam pazeminātajam, tad jau braucu pa puspresētu sniegu, neizkrītot cauri. Pie tam pie pagājušās ziemas vajag 33” ratus lai normāli pa mežu pārvietotos.

    Par nepieejamajiem izmēriem: nekur nav rakstīts, ka ir jālieto ražotāja paģērētā riepa (205/85 R16, laikam?). Vasaru es braucu ar 245/65 R16, vai 255/65 R16, un vienīgais, kas ir jūtams kā blakus efekts ir tas ka riepas iekšmala pie pilnībā izgrieztas stūres mazliet aizķer priekšējā tilta rociņas. Riepai no tā sliktāk nepaliek un man arī ne. Pie tam šo blakus efektu var palabot ar lielāka iznesuma diskiem, kaut vai tiem pašiem klasiskajiem 16 collu white-spoke bleķiniekiem ar kuriem brauc arī sacensību LR. Ziemai mazliet šaurāku, lai riepa pa šļuru spēj izspiesties līdz pamatnei, lai nebūtu tāpat kā pridurkiem ar pusmetru platām riepām uz pakaļpiedziņas auto, kas pie 3cm sniega braši buksē un viņu iekustināšanai vajag maigu uzstūmienu).

    Mājas darbs – izlasi šo: http://members.shaw.ca/jbarge/tires.html
    Pie šī ir piebilde: tas ir rakstīts par  stock disco ar stock piekari. Man ir sanācis nomainīt nosēdušās Disco atsperes un to daroti ieviest 2 collu liftiņu, un tāpēc man nekur nekas arī neķeras, lai gan saskaņā ar šo tabulu man vajadzētu pafleksēt arku stūrus aizmugurē (es to neesmu darījis). Teorētiski es varētu likt arī lielākus ratus bez bēdu, bet tad ar to auto vairs daudzstāvu un apakšzemes stāvvietās iekšā netikt dēļ pārlieku lielā augstuma.

    Paskatījos pa vietējiem riepu piegādātājiem – nekur General riepas neatradās. Iespējams tas ir Latvijs efekts. Tad jāskatās uz Vāciju. Zināms ļaužš šādu iemeslu dēļ iegādāja no DE Kumho KL71 (Latvijā pārdod labi ja tikai bezceļa veikalos par “pareizu” cenu). Toties General Grabber atrodas interneta veikalos, piemēram te: http://www.xnet.lv/index.php?zoomid=168434
    Tas kas ir stulbi – sadaļā “vasaras riepas”, interesanti kā viņi izskaidros šipu caurumus?   😀

    LV internetos ir arī jaunais General Grabber AT, bet kā tas uzvedas īsti nemācēšu teikt, neesmu vēl nevienu lietotāju saticis.

    1. Kā lai šitik garam tekstam normāli atbild? Grabber visā pasaulē skaitās sliktāks par BFG, palasi jebko kas nav latviski rakstīts, un tu redzēsi ka BFG AT ir daudz izturīgāks un labāks visos punktos, iespējams viedokļu atskiriba deļ tā, ka General pie mums izplata, BFG nē. 
      Nesapratu par kādiem nepieejamiem izmēriem tu tur komentē, viss ir pieejams, tikai cenas mainās, turklāt Disco standarta izmērs ir 235/70r16. Tev ir baigi platās riepas, tāpēc arī tu rises efektu nejūti (turklāt ļoti zemas). Ziemā šaurākas esot labākas, jo saķeres laukums mazāks, slīd mazāk (dīvaini izklausās, bet tā esot). 

      Man arī ir ne-stock piekare un 2″ liftiņš (principā amortizators un atsperes citi). Tajā pašā 4×4 centrs blogā ir baigie raksti par General jauno modeli, bet nu es jau teicu – mums viņiem ir oficiāls izplatītājs, tāpēc grabberi visi te slavē. 

      1. Kapēc tu esi tik ļoti pret platākām riepām? Ja jau reiz ar šaurajām pa risēm metā, tad liec platākas. pašam drošāk. un nedomāju ka mazliet platākas riepas uzreiz 3x vairāk slīd. Parēķini cik reizes tu taisies iebraukt sniegos/dubļos … ja pārsvarā pa sniegiem, liec šaurās, ja pa retam sniegos/dubļos, tad liec mazliet platākas un miers. visticamāk ka sniegiem tiksi arī cauri ar platajām,,, 

    2. Pa pa, dubļenes tak ir tās kas cenšās tomēr vairāk pa virsu peldēt, ziemenes klasiski ir šauras – ar domu lai izspiestos cauri sniegam līdz asfaltam.
      Man ir sanācis ļoti eleganti ar 265/70 M+S izrakties cauri kupenai uz trotuāru un atpakaļ tur kur trīs mašīnas ņēmās pa slidotavu. Apbraucu viņus un pavilku pēctam ārā.

      Nu bet man problēma cita, sadabūt ziemenes ar 225-280/70-80 uz R14 diskiem. Nu negribu citus diskus pirkt.
      Mūsu veikalos ir absolūta nulle piedāvājumu.

    1. šis ir labs vieglajiem auto, bet bezceļu (lielākiem) auto tur ir ļooooti maza izvēle, un cenas ir astronomiskas salīdzinot par ar latvijas veikaliem

Leave a Reply to Anonymous Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.