Notes

Stīva Foseta meklējumos

steveyou1801_468x342.jpg
Pieredzējis pilots, meklēšana ar augstām tehnoloģijām un simtiem brīvprātīgo vairāk kā 26’000 kvadrātkilometru teritorijā. Atrasti jau sešu citu lidmašīnu vraki, bet joprojām Stīvs Fosets ir pazudis bez pēdām.

Deimons Sisons dodas līdz meklētāju komandai lai uzzinātu vairāk par Stīvu un viņa pazušanu.Atrodamies 2.5Km augstumā, vienmotora lidmašīnītē un jau pusstundu kā esam pametuši Reno, Nevadas štatā.

Pilots pagriežas un mierīgi saka – “Labāk piesprādzējies, tiklīdz tiksim līdz kalniem, sāks ne pa jokam kratīties”.

Diezgan nepatīkams teksts, it īpaši iedomājoties mūsu misiju.Sešvietīgā Cessna jau tā pietiekami daudz kratās lai man mestos slikta dūša, bet Toms Grosmans, pilots kas mani šodien ved gaisa tūrē pār Nevadas mežiem, uzstāj ka laika apstākļi šodien ir neparasti mierīgi.”Vasarā”, viņš stāsta ar drūmu balsi “vēja plūsma tevi var triekt lejā ar ātrumu 600m sekundē”. “Lidot šajās vietās tuvu zemei ir diezgan bīstama spēle”. Mjā.

Šis ir tas reģions kurā pazuda multimiljonārs Stīvs Fossets, pagājušā gada trešajā septembrī. Viņa pazušana izraisija vienu no lielākajām meklēšanas akcijām ASV vēsturē, kas iesaistīja pašas modernākās glābšanas tehnoloģijas.Tomēr 63 gadu vecais Fosets joprojām nav atrasts.Pēc trīs mēnešiem zaudējot cerības Foseta sieva Pegija lūdza tiesai deklarēt Stīvu par mirušu. Tāpat kā daudziem Lielbritānijā – arī mana pirmā reakcija bija neticība faktam.

Centrālā Nevadas daļa ir viena no vispamestākajām un attālākajām vietām Amerikā, bet ja jau satelītu sistēmas spēj no kosmosa nofotografēt lāci – noteikti taču var nofotografēt kritušu lidmašīnu?Patiesībā jo tālāk no Reno pilsētas dzīves mēs attālināmies – jo vairāk es saprotu ar kādām problēmām sastapās meklēšanas komandas.Teritorija ko mēs pārmeklējam ir lielāka par Velsu.

Meklētāji toties atrada veselas sešas iepriekš nezināmas kritušas lidmašīnas, ieskaitot vienu kas pazudusi 1965 gadā.

Neskaitot pavisam dīvainu skatu ar ģeotermālās stacijas skursteņu dūmiem pie paša horizonta – nekādas citas civilizācijas pazīmes nav redzamas nevienā virzienā. Tikai pamesti kalni, klintis un kanjoni.Mūsu ātrums ir 320Km/h un ir jau pagājusi pusstunda kopš pēdējo reizi redzējām kādu ceļu. “Ja turpināsim lidot šajā virzienā, eventuāli sasniegsim LasVegasu”, saka pilots Toms. “Bet pa ceļam gan nekā dauz nav, tikai krūmi, skorpioni, čūskas un koijoti. Īsti trakie rietumi”.

Nevar apšaubīt dabas mežonību, bet ja Fosetam būtu jāmirst, visi bija iedomājušies ka tas būtu no pamatīga spēriena no dievu puses, ne jau tik banālā veidā kā vienkāršā ikdienas izbraucienā ar lidmašīnu, skaidras dienas laikā.Tas ir tā kā Ranulfs Fjenss mirtu pa ceļam uz lielveikalu (* – Ranulph Fiennes ir slavens ceļotājs, sasniedzis abus Polus un daudz citas grūti pieejamas vietas).

Fosets, kas pavadījis Seru Ričardu Brensonu daudz dažādos ekstrēmos pasākumos, ir pārskrējis pāri Nāves Ielejai, pārpeldējis Lamanša šaurumu rekorlēnā ātrumā – parādot viņa nemērāmo izturību, pārspējis vairāk kā 100 rekordus aviācijā, burāšanā un lidojumā ar balonu, un vienmēr meklējis jaunus izaicinājumus.Mācoties ekonomiku Stenfordā, viņa draugi pierunāja viņu aizpeldēt uz 2.5Km attālo Alkatrazas salu pie Sanfrancisko. Pēc koledžas viņš par savu mērķi uzstādija uzkāpšanu katra kontinenta augstākajā virsotnē. Darbā Fosets sapelnija daudzmiljonu īpašumu, atļaujot viņam deviņdesmitajos gados aiziet no biznesa un pilnībā veltīties saviem vaļaspriekiem.Zemes ātruma rekords bija viņa nākamais mērķis.

Es aizņemos Toma dārgo Canon binokli ar žiroskopa stabilizāciju un pārlaižu skatienu pāri zemei, meklējot kādu metālisku atspīdumu, bet tas ir sarežģīti un man jau griežas galva.Toms pagriež lidmašīnu leņķī un mēs sākam riņķot ap rančo kas pieder viesnīcu magnātam Baronam Hiltonam.Tā sastāv no centrālās ēkas, viesu namiem, maza ezeriņa, tenisa kortiem un pusotra kilometra lidmašīnu skrejceļa.Tieši no šejienes Stīvs Fosets pacēlās tajā liktenīgajā rītā, lidojot ar vienu no Hiltona lidmašīnām, zili-baltu Bellanca Citabria Super Decathlon – vieglu vienmotora lidmašīnīti, kas paredzēta dažādiem trikiem un gaisa šoviem. Toms pagriež mūsu Cessna uz Wassuk kalnu grēdu no kuriem augstākais ir Granta kalns, ~3300m.

Kā solīts, lidmašīnu sāk stipri kratīt.Šim rajonam ir reputācija par kontinenta slitkākajām turbulencēm, pat komerciālās lidmašīnas šeit pamatīgi tiek izkratītas.Lidojot pāri kalnim mūs pēkšņi sagaida Valkera ezers – milzīgs zils plašūms. Gar tā krastu nav nekādu būvju, uz virsmas – nav laivu. Daži uzskata ka Foseta ķermenis guļ šī ezera dibenā.Pa labi ir Hawthornne – armijas glabātuves, ielejā starp Tolkīna-stila kalniem. Dažādi bunkuri kurus savienu sliedes un kuros glabā vecas sprāgsvielas, munīcijas un vēl sazin ko. Tā esot amerikas lielākā munīcijas glabātuve. To paturot prātā nav brīnums ka parādās dažādas konspirācijas teorijas ap Foseta pazušanu. Varbūt Fosets novirzijās un aizlidoja tālāk, kur viņam nevajadzēja atrasties, un tika notriekts vai pat ķēra sirdstrieku un zaudēja kontroli, ielidojot pārāk tālu, iekšā aizliegtajās armijas teritorijās zonās.

Gan aviācijas kartēs, gan uz zemes ir izteiktas norādes lidotājiem par to kurās zonās kategoriski aizliegts lidot.Kopš viņa pazušanas, Reno bāros runas ap to vien grozās “droši vien redzēja kautko ko nedrīkstēja”, “viņš ir panamā”, “viņu nolaupīja citplanētieši”. Nemaz ne tik tālu no šejienes ir slavenā Area51, viena no amerikas slepenajām bāzēm ap kuru grozas daudz spekulāciju.

Neviens protams joprojām neko nezin, bet Fosets bija veselīgs, pieredzējis lidotājs, un kārtīga meklēšana nav devusi rezultātus. Teorijas turpinās. Visi gan piekrīt tam ka ja Fosets būtu izdzīvojis, viņš atrastu veidu kā signalizēt. Ar bateriju viņš varētu radīt dzirksteli ar ko radīt uguni vai dūmus.

Fosets bija pacēlies astoņos no rīta, un bija paredzējis palidot divas stundas un atgriezties atpakaļ lai dotos mājās ar savu paša lidmašīnu.Lai arī lidmašīna ar kuru viņs todien lidoja nebija Stīvam pazīstama, tomēr viņu uzskata par vienu no labākajiem lidotājiem un viņš nebūtu darījis tādas kļūdas kā lidot tuvu zemei. Viņs zināja riskus un vienmēr ir bijis piesardzīgais, vēsais lidotājs ar lielu pacietību un mieru.

Šo reģionu viņš labi pārzināja un bija bieži te lidojis.Viņš bija Barona Hiltona draugs un jau vismaz desmit gadus bija šeit viesojies.

Meklēšanā tika iesaistītas vismodernākās aero un satelītu fotogrāfijas sistēmas, tika norīkotas īpašas HAMM (High Altitude Mapping Missions) lidmašīnas kas lidojot pāri reģionam fotografēja to ar desmit centimetru pikselī lielu izšķirtspēju.Gan lidmašīnas gan helikopteri ir pārmeklējuši arī kalnus, daži aprīkoti ar hiperspektrālajām ierīcēm, kas spēj noteikt nesen traumētu zemi ko neredz cilvēka acs. Un joprojām nekas.Vai iespējams ka meklējam nepareizajā vietā? Stīva kolēģis kas ar viņu strādāja pie zemes-ātruma rekordu pārspējošās mašīnas (ja to var tā nosaukt) Ēriks

Alstroms uzskata ka nē. “Šī nebija ātra lidmašīna. Maksimālais zemes ātrums tai ir 90 jūdzes stundā, un zemes liecinieka ziņojums sakrīt ar pēdējo radara mērijumu ka viņš bija 15km uz dienvidiem no Hawthorne, otrais radara mērijums uzrāda ka viņš bijis netālu no Valkera ezera, virsotiez atpakaļ uz rančo, aptuveni plkst. 11 no rīta”. Daži saka ka viņam taču vēl bijusi degviela vēl 100 jūdzēm, bet neviens pilots tā nelido. Konservatīvs pilots kā Stīvs nenosēdīsies ar mazāk kā ceturdaļu bākas.

Pat pēc nedēļām ilgas meklēšanas bez rezultātiem, daudzi tic ka Fosets iznāks ārā no tuksneša, ar kārtējo supercilvēka izturības stāstu savā krājumā.

“Ja tiešām kāds beigās nāks uz rančo lai atvainotos Hiltonam par viņa sasito lidmašīnu, tad visticamāk tas būs Stīvs Fosets”, saka Ričards Brensons.

Doma par pašnāvību arī ir visur noliegta. Viņš bija sapriecājies par savu ātruma rekorda pārsniegšanas projektu, un pat ja tas vēl nav bijis ziņots presē – Brensons saka ka uzaicinājis Fosetu kā vienu no pilotiem pirmajā Virgin Galactic lidojumā uz kosmosu.

Vietējie tic ka viņs iekritis 20m dziļajā ezerā ezerā, bet šerifs tam netic – šis ezers un vēl visi pārējie reģionā tika pārmeklēti ar sonāru un sešiem profesionālajiem nirējiem. Nekā.Alstroms tic tikai divām teorijām.Kritusī lidmašīna varētu būt nošļūkusi pa kalna nogāzi un palikusi kādā klinšu šķirbā zem krūmiem. Kādam burtiski vajadzētu tur pāriet pāri ar kājam lai ko tādu pamanītu.Otrs variants ir … tur ir daudz dažādu raktuvju. Ja lidmašīnai kautkā izdevās iekrist kādā no rakstuvēm … Tas gan izklausās dīvaini, bet nuviss iespējams.

Otra teorija ir ka Fosetu lidojuma laikā piemeklēja kāda medicīniska problēma, piemēram sirdslēkme. Pēc pēdējā radara signāla kautkas ar viņu varēja notikt un lidmašīna varēja turpināt lidot nenosakāmā virzienā vēl tos 160km kamēr beidzās degviela. Tas pārmeklējamo teritoriju paplašina līdz gandrīz 80’000 kvadrātkilometriem neapdzīvotu mežu un tuksnešu (Teritorija kas par 1/3 lielāka nekā Latvija).

Bet tās ir teorijas.

Vienīgais ko mēs zinām droši ir tas ka Stīvs Fosets izgāja no Hiltona rančo kādā septembra rītā, šortās un t-kreklā, bez nekā izņemot ūdens pudeli, un tad izzuda.

Manis tulkots no Daily Mail

8 Comments on “Stīva Foseta meklējumos

  1. Heh, paldies par tulkojumu, ja tas ir Tavs darbs. Zināju par Foseta likstu, bet nebiju neko īpaši vairāk meklējis un lasījis tā, ka šis raksts tāds kā uz paplātes pasniegts.

  2. Prieks par to, ka iztulkoji.Buutu tikai korekti mineet arii autora vaardu un noraadiit arii saiti uz origjinaalu…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.